Troska o układ hydrauliczny w samochodzie jest bardzo istotna z kilku względów. Na pewno należy tutaj mieć na uwadze kwestie bezpieczeństwa, ale i nie tylko. Sprawnie działający układ hamulcowy wpływa na wiele istotnych parametrów mających związek z komfortem jazdy, zużyciem paliwa, czy też eksploatacją takich elementów jak klocki, tarcze hamulcowe i oczywiście opon. Dlatego też każda osoba dysponująca samochodem powinna zadbać o sprawną konserwację układu hydraulicznego swojego pojazdu! Żeby realizować te zadania, warto wiedzieć dokładnie, jak wygląda działanie układu hamulcowego i jakie są krytyczne elementy ulegające uszkodzeniu.
Jak działa układ hydrauliczny pojazdu?
Układ hydrauliczny pojazdu samochodowego oparty jest o kilka istotnych elementów. Podstawowym jest pompa hamulcowa, która zasilana jest energią z silnika samochodu. Utrzymuje ona ciśnienie w układzie i gwarantuje skuteczne przenoszenie nacisku z pedała hamulca na inne elementy wykonawcze systemu hamowania. Płyn wywiera nacisk na tłoki, które zasikają klocki hamulcowe na tarczach, lub też w obrębie elementów bębna hamulcowego.
Generalnie w przypadku silnego obciążenia pojazdu przez jednostkę napędową oraz napęd na przednią oś, stosuje się powszechnie większe tłoki w kołach przednich, gwarantujące większą siłę hamowania na przednią oś. Inteligentne systemy potrafią bez problemu wyrównywać ciśnienie w ramach całego układu i współpracować z systemami dodatkowymi jak ESP, ABS, czy też innymi systemami kontroli trakcji i wspomagania hamowania. W przypadku wspomaganego hamowania, ciśnienie jest wzmacniane przez podciśnienie pochodzące z układu dolotowego silnika.
W przebiegu wycierania się klocków hamulcowych, poziom płynu w zbiorniczkach tłoków hamulcowych się zwiększa, co relatywnie zmniejsza ciśnienie w układzie i siłę hamowania. Dodatkowym elementem jest istotnym z punktu widzenia działania układu jest rodzaj płynu hamulcowego, jego objętość oraz szczelność całego układu.
Jak dbać o układ hydrauliczny?
Troska o układ hamulcowy powinna w pierwszej kolejności dotyczyć kilku jego elementów:
- Płynu hamulcowego: rodzaju, objętości i szczelności układu
- Klocków hamulcowych
- Tarcz hamulcowych
- Hamulca awaryjnego
Bardzo ważne jest systematyczne uzupełnianie płynu, a w sytuacji dłuższej eksploatacji pojazdu – całkowita wymiana płynu roboczego w układzie hamulcowym. W trakcie eksploatacji płyn ulega stopniowemu uwodnieniu, co zmniejsza znacząco temperaturę wrzenia cieczy hamulcowej i prowadzić może do osłabienia siły hamowania, a nawet całkowitego jego zniesienia! Jest to bardzo ważna rzecz ze strony bezpiecznego jeżdżenia. Dodatkowo należy pamiętać o klockach hamulcowych, które ulegają ciągłemu ścieraniu. Regularna ich wymiana nie tylko uchroni układ przed spadkami ciśnienia, ale i pozwoli zachować w dobrym stanie tarcze hamulcowe. W przypadku tarcz nie trzeba się specjalnie przejmować- należy jedynie dbać o klocki, by uniknąć ich uszkodzenia. Więcej informacji na temat konserwacji i bezpiecznej eksploatacji układu hydraulicznego warto poszukać na stronie: www.olejarz.pl/32-oleje-hydrauliczne oraz w prasie branżowej. Na pewno każdy mechanik udzieli dodatkowo przydatnych wskazówek dla wszystkich kierujących!