Mechanik samochodowy – specjalista od pojazdów
Mechanik samochodowy to specjalista od naprawy pojazdów, jak również ich budowy i zasad poprawnego działania. Dlatego też warto takiemu pracownikowi warsztatu samochodowego zadawać pytania w razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z eksploatacją swojego auta. Doświadczenie mechanika zdobyte w kontakcie z setkami różnych wehikułów bywa czasem nieocenione. Bowiem zdarza się, że kierowcy, którzy przeciętnie znają się na wnętrznościach samochodowych zachodzą w głowę, podczas gdy rozwiązanie problemu może okazać się bardzo proste.
Mechanik samochodowy – pytania i odpowiedzi
Każdy mechanizm ma swoją żywotność, podobnie wszystkie podzespoły budujące auto ulegają procesowi niszczenia lub zwyczajnie się psują. Dlatego warto w wolnej chwili poczytać informacje ze świata motoryzacji i zaznajomić się z odpowiedziami na klasyczne pytania kierowców. Ponieważ wcześniej bądź później przyjdzie nam zmierzyć się z powszechnie występującymi usterkami.
Oto kilka najczęściej zadawanych pytań przez tych mniej doświadczonych użytkowników samochodów:
Jak przygotować się do badań technicznych pojazdu?
Badania techniczne pojazdów, poza egzemplarzami zabytkowymi, są oczywiście obowiązkowe. Wybierając się na nie warto przemyśleć i sprawdzić samemu, bądź na przykład w warsztacie samochodowym, sprawność swojego auta. Szczególnie dotyczy to starszych roczników, kiedy wiadomym jest, że pewne układy są już w znacznym stopniu wyeksploatowane. Oczywistym jest fakt, że samochód posiadający jakiekolwiek usterki z listy pracownika stacji diagnostycznej tych badań nie przejdzie. Zaś w przypadku poważnego zagrożenia na drodze kierowca może nawet zostać pozbawiony dowodu rejestracyjnego. Co więc warto sprawdzić przed udaniem się na badania? Po pierwsze oświetlenie, czynność ta nikomu nie powinna sprawić problemu. Następnie hamulce, których diagnozy również możemy dokonać samodzielnie. Ponadto wszelkie stuki czy luzy w zawieszeniu nie będą mile przyjęte na stacji kontroli pojazdów. Ogumienie jako kolejne będzie brane pod lupę, zatem warto upewnić się, że bieżnik nie osiągnął głębokości poniżej wartości minimalnej. Układ kierowniczy, w szczególności stan drążków, zwrotnic, wahaczy, amortyzatorów oraz zbieżność kół jest równie istotna w ocenie, aby móc pomyślnie przejść przez badania techniczne.
Kiedy i jak kontrolować stan klocków hamulcowych?
Jednym z najważniejszych układów w pojeździe bezpośrednio decydujących o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów są niewątpliwie hamulce. Dlatego też należy zadbać o kontrolę klocków hamulcowych. Ich stan można zweryfikować po zdjęciu kół, zatem najlepszą okazją jest sezonowa wymiana opon. W wybranych modelach aut mamy na wyposażeniu specjalne czujniki, które informują nas o zużyciu klocków. Oczywiście elementy te zużywają się stopniowo. Uznaje się, że moment wymiany jest odpowiedni, kiedy grubość warstwy ściernej wynosi poniżej 2 mm. Zużyte w znacznym stopniu klocki powodują mniejszą skuteczność działania układu hamulcowego, a także prowadzą do zniszczenia powierzchni tarcz hamulcowych.
Czym grozi brak geometrii?
Geometria kół po pierwsze gwarantuje nam właściwą przyczepność auta do powierzchni drogi. Czyli można z tego wywnioskować, że rzutuje ona nie tylko na komfort jazdy, ale również jej bezpieczeństwo. Kolejne jej pochodne to stabilność samochodu szczególnie podczas jazdy po łuku. Dodatkowo efektem nieprawidłowo ustawionej zbieżności jest szybsze i jednocześnie nierównomierne zużycie ogumienia. Geometrię kół powinno badać się raz do roku, szczególnie kiedy przemieszczamy się po niekoniecznie gładkich drogach.
Kiedy należy wymienić amortyzatory?
Amortyzatory w samochodzie odpowiadają przede wszystkim za poprawny kontakt kół z podłożem oraz tłumią drgania. Stan tych elementów najlepiej sprawdzić unosząc samochód na podnośniku. Natomiast podczas jazdy zużyte dają nam o sobie znać donośnym stukaniem podczas pokonywania nierówności, oraz poprzez wydłużoną drogę hamowania lub zachwianą równowagę auta na ostrych zakrętach. Ich wymiana, warto wiedzieć, powinna odbywać się parami.
Kiedy powinno się wymienić płyn hamulcowy?
Płyn znajdujący sie w układzie hamulcowym z czasem zmienia, a nawet traci swoje własności. Dzieje się to między innymi za sprawą jego właściwości higroskopijnych, czyli faktem pobierania wilgoci z otoczenia, co przekłada się na niższą wartość temperatury wrzenia. Ponadto świeży płyn hamulcowy ma znacznie lepsze działanie antykorozyjne, co rzutuje na skuteczniejszą ochronę hamulców. Zaniedbując wymianę tego płynu z czasem układ hamulcowy może w ogóle odmówić posłuszeństwa. Przyjmuje się, że wymiana płynu hamulcowego powinna odbywać się średnio co dwa lata. Niektórzy trzymają się ustalonej zasady, że wymiany płynu dokonują wraz z wymianą tarcz hamulcowych.
Mechanik samochodowy – warto go znać
Jak widać pytań związanych z konstrukcją oraz działaniem naszego mechanicznego dobrodziejstwa jest całe mnóstwo, a tych niewypowiedzianych jeszcze więcej. I tak jak nie da się przeżyć życia bez wizyty w gabinecie lekarskim, tak również nie ma szans na to, by cieszyć sie długie lata niezawodną jazdą bez wymiany żadnych części zamiennych. W końcu ich nazwa brzmi charakterystycznie. Dlatego każdy właściciel samochodu musi mieć swój sprawdzony serwis samochodowy, do którego może bezstresowo zaprowadzić swoje cztery kółka. Cieszącym się bardzo dobrą opinią na przykład w Rzeszowie jest GARAGE 66 – telefon 730-778-778 – warsztat, w którym zostaniemy potraktowani na poziomie i z pełnym profesjonalizmem przez mechaników samochodowych.