Silniki spalinowe: gazowe, diesla i benzynowe

Silniki spalinowe: gazowe, diesla i benzynowe

Pierwszy silnik spalinowy powstał w 1860 r., do jego napędzania służył gaz miejski, był to silnik jednocylindrowy, dwusuwowy. Od tego czasu wiele się zmieniło w budowie i zastosowaniu silników spalinowych. Co ciekawe pierwszym, który wpadł na pomysł stworzenia takiego silnika był Francuz  Philippe Lebon jednak zrezygnował on z próby skonstruowania takiego urządzenia, bo nie umiał znaleźć żadnego zastosowania dla niego, dziś widząc w jak wielu maszynach i narzędziach wykorzystywane są silniki spalinowe można by wręcz oskarżyć tego XIX wiecznego wynalazcę o krótkowzroczność.

 

  • Jak wspomniano pierwszym skonstruowanym silnikiem był silnik wykorzystujący w reakcji spalania gaz. Do dziś mieszanka gazowa jest jednym z paliw wykorzystywanym w silnikach spalinowych. Nie jest to jednak tak jak w XIX – wiecznym prototypie gaz miejski, ale specjalna mieszanka propanu i butanu nazywana popularnie gazolem. Paliwa gazowe oznacza się skrótem LPG.

 

  • Niewiele później, bo już w 1863 r. Nikolaus Otto skonstruował pierwszy silnik benzynowy, niedługo później założył on pierwszą na świecie fabrykę takich silników. Od tego czasu, aż po dziś dzień to właśnie silniki spalinowe napędzane benzyną stanowią najpopularniejszy rodzaj silników stosowanych czy to w samochodach czy w innego typu maszynach. Od czasów Otto pojawiło się także wiele firm produkujących silniki, historia niektórych sięga XIX wieku, inne powstały stosunkowo niedawno, ale już ich produkty cieszą się ogromną popularnością, przykładem może być tutaj choćby ta marka i jej produkty – https://lifanpower.pl/blog/silniki-spalinowe-lifan-dlaczego-warto-b22.html.

 

  • Najpóźniej, ale także w XIX wieku, bo w 1897 r. powstał silnik, w którym możliwe stało się zastosowanie oleju napędowego jako paliwa w reakcji spalania. Był to silnik skonstruowany przez Rudolfa Diesla i do dziś dnia jest wykorzystywany w samochodach oraz innych maszynach posiadających silniki spalinowe. Silnik Diesla różnił się konstrukcyjnie od silników benzynowych, wysokie ciśnienie paliwa było tutaj tak duże, że następował samoczynny zapłon, przez co nie ma konieczności zastosowania w nim zewnętrznego źródła energii.

 

Jak widać wszystkie silniki spalinowe, które wykorzystywane są do dzisiaj powstały w XIX wieku, warto jednocześnie dodać, że to również wtedy zaczęły powstawać pierwsze pojazdy napędzane elektrycznie, które jak wiemy dziś znów zaczynają zyskiwać zainteresowanie kierowców i światowych koncernów motoryzacyjnych.